Úvod
Informační a komunikační technologie (dále jen „ICT“) se od doby zapojení počítačů do internetové sítě masivním způsobem rozšířily nejen do firem, ale i do domácností. Především sociální sítě, jenž usnadňují okamžitou interakci mezi uživateli, zažívají v současnosti obrovskou popularitu po celém světě. Téměř každý v dnešní době využívá možnost virtuální komunikace se svými přáteli.
Trend komunikace prostřednictvím Sociálních sítí je velice rozšířený a stále se vyvíjí. Mezi nejznámější sociální sítě patří především Facebook, MySpace, Twitter, Lidé apod. Tato forma komunikace oslovila nejen starší generaci, teenagery, ale i kategorii malých dětí dokonce předškolního věku.
Prostřednictvím sociálních sítí mají lidé možnost komunikovat s přáteli, seznámit se s novými lidmi či najít si nového životního partnera, sdílet data, informace, fotky, názory apod. Sociální sítě ale skýtají i určitá a zásadní negativa, které si zprvu lidé neuvědomují – a to ztrátu soukromí, možnost zneužívání dat, šíření negativních informací, ztrátu osobního kontaktu, zneužívání, šikany apod.
Sociální sítě jsou skvělým prostorem nejen pro klasické uživatele, ale především pro podporu podnikatelského záměru ve formě prezentované reklamy své služby či produktu právě na sociálních sítích. Důležité je reklamu směřovat na předem určenou cílovou skupinu na základě jejich uživatelem uvedených údajů – pohlaví, věk, stav, koníčky apod.
Sociální sítě mají výrazný vliv na všechny kolem nás, lidé si často ani neuvědomují, jaké informace sdělují a že jsou dále využívány např. k marketingovým účelům, k obchodování či v horším případě zneužití osobních dat. Z tohoto důvodu jsem si vybrala toto téma, abych poukázala na stoupající vliv sociálních sítí díky neustálému vývoji informačních technologií.
Cíl a metodika práce
Cílem této práce je podat základní teoretické informace o sociálních sítích, jaké existují, které jsou nejvíce rozšířené, jakými informačními technologiemi jsou podporovány, jaké z toho plynou rizika a samozřejmě, jak negativním vlivům předcházet. Další velká část mé práce bude věnována využívání sociálních sítí, a to především Facebooku, z pohledu marketingu, což je v dnešní době dosti populární téma, a budoucímu vývoji dané sociální sítě.